anaattarian anaattarian .

anaattarian

با فيزيوتراپي كف لگن به صورت كامل آشنا شويد

فيزيوتراپي كف لگن به دليل اهميت اين اندام، از اهميت بالايي برخوردار است. به طور كلي مي‌توان گفت كف لگن انسان از بافت‌هاي اتصالي عضلات، عصب‌ها و همچنين ربات‌ها تشكيل شده است و اين عضو را مي‌توان از جمله مهم‌ترين قسمت‌هاي عضلات مركزي دانست. در واقع كف لگن حمايت كننده پايين كمر و نگهدارنده آن است. بنابراين موجب پيشگيري از درد در ناحيه پايين كمر در هنگام انجام حركات يا كارها خواهد شد.‌ علاوه بر آن موجب حمايت از اندام‌هاي داخلي همچون ميزراه، روده و مثانه نيز مي‌شود. علاوه بر آن در حفظ اختيار مثانه نيز نقش خواهد داشت. در نتيجه ضعف اين عضله مي‌تواند موجب ايجاد اختلال در زندگي شخص گردد. به همين دليل است كه پزشكان از فيزيوتراپي لگن جهت قوي نمودن عضلاتي كه در اين قسمت قرار دارند و همچنين رفع اختلالاتي مختلف استفاده مي‌كنند. در اين مطلب قصد داريم كه اطلاعات بيشتري در مورد فيزيوتراپي كف لگن در اختيار شما دوستان عزيز قرار دهيم با ما همراه باشيد. 

كف اندام لگن چيست؟
لگن يكي از مهمترين بافت‌هاي استخواني در بدن است كه بار تعادل بدن را به دوش مي‌كشد. جدا از بافت استخواني،‌ عضلات كف لگن، در حكم يك نگهدارنده براي اعضاي تهتاني بدن هستند.

در بدن خانم‌ها، مثانه، رحم، مهبل، مجاري ادراري، روده كوچك و روده بزرگ در داخل اين عضلات قرار گرفته است. بسياري از اين اندام‌ها سلامت جنسي و باروري را در خانم‌ها برعهده دارند. به همين دليل تقويت عضلات كف لگن، و مراقبت از اين قسمت اهميت زيادي دارد.

در آقايان،‌ عضلات كف لگن، اندام‌هايي مانند روده بزرگ، روده كوچك،‌ مثانه،‌ مجاري ادرار و پروستات را در خود نگه مي‌دارد. حفظ اين اندام‌ها در آقايان هم علاوه بر اهميت سيستم دفع، در سلامت عملكرد اندام جنسي آن‌ها نيز تأثير زيادي دارد.

اختلال در عملكرد و سلامت كف لگن، مي‌تواند باعث بروز مشكلاتي مانند بي‌اختياري در دفع ادرار و مدفوع، كاهش ادرار و درد هنگام دفع، مشكلات در هنگام نزديكي براي خانم‌ها، درد در هنگام نعوظ و انزال براي آقايان و مشكلاتي در كاركرد اندام تناسلي و مقعد براي هر دو گروه خواهد شد.

به دلايل مختلفي مانند تصادف، ضربه، حركات اشتباه ورزشي،‌ بارداري، اضافه وزن يا يبوست‌هاي طولاني مدت و البته بسياري عوامل ديگر، كف لگن و عضلات موجود در اين قسمت، دچار مشكلات متعدد شده و نياز به درمان دارد. با تمرين‌هاي مختلف در خانه، و با انجام ورزش‌هاي فيزيوتراپي در موارد حاد، مي‌توان ضمن حفظ كيفيت و عملكرد صحيح اين بخش، در صورت بروز مشكل، آن را درمان كرد.
دليل فيزيوتراپي كف لگن
فيزيوتراپي كف لگن براي افرادي كه دچار مشكلاتي مانند درد ران، لگن درد يا كمر، ريزش قطره‌اي مدفوع يا ادرار، يبوست و يا حتي احساس درد در زمان مقاربت هستند پيشنهاد مي‌شود. زيرا اين مشكلات با استفاده از دستگاه فيزيوتراپي و ورزش‌هاي آن به راحتي رفع خواهند شد. علاوه بر آن در بعضي از مواقع ممكن است پزشك انجام فيزيوتراپي كف لگن را جهت پيلاتس داخلي پيشنهاد دهد. البته بهتر است بدانيد كه اين كار در واقع همان قوي نمودن عضلات ديواره كف لگن است كه اهميت بسيار زيادي دارد. زيرا اين عضلات نقش بسيار مهمي در كنترل ادرار، مقعد، مثانه و ميزراه خواهند داشت. جالب است بدانيد امروزه شركت‌هاي خدماتي مختلفي به ارائه خدمات درماني متفاوت مانند انجام فيزيوتراپي در خانه مي‌پردازند كه از جمله اين شركت‌ها مي‌توان به شركت تجهيزات پزشكي برجيس اشاره نمود. در واقع چنين شركت‌هايي تجهيزات پزشكي مختلفي را براي راحتي بيماران و درمان راحت‌تر ارائه خواهند داد. 

انواع فيزيوتراپي كف لگن

به طور كلي مي‌توان گفت كه فيزيوتراپي كف لگن براي درمان بيماري‌ها و اختلالات مختلفي مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه از جمله اين اختلالات مي‌توان به موارد زير اشاره كرد: 

بي اختياري ادرار
درمان بي اختياري ادرار از جمله مشكلاتي است كه به وسيله فيزيوتراپي كف لگن انجام مي‌شود.‌ بنابراين افرادي كه دچار ريزش قطره‌ايي ادرار در هنگام خنديدن، عطسه، سرفه يا حتي انجام فعاليت‌هاي سنگين مانند ورزش كردن يا بلند كردن اجسام هستند مي‌توانند از اين روش جهت درمان استفاده نمايند. 

احساس هميشگي دفع ادرار
يكي ديگر از مشكلات رايج مربوط به عضلات كف لگن احساس هميشگي دفع ادرار است. بنابراين افرادي كه هميشه احساس پر بودن مثانه را دارند و به دليل اين احساس مجبور هستند كه به طور مكرر به دستشويي بروند مي‌توانند از فيزيوتراپي كف لگن جهت درمان استفاده نمايند. همچنين اين درمان مي‌تواند به افرادي كه كنترل مثانه خود را از دست داده‌اند نيز كمك كند. 

بي اختياري تركيبي
بي اختياري تركيبي را مي‌توان تركيب از احساس هميشگي دفع ادرار و همچنين بي اختياري ادرار كه در بالا توضيح داده شد دانست. اين مورد نيز با كمك فيزيوتراپي كف لگن به راحتي قابل درمان خواهد بود. 

مشكلات قبل و بعد از زايمان
بهتر است بدانيد كه فيزيوتراپي كف لگن مي‌تواند براي درمان مشكلات قبل از زايمان خانم‌ها مانند درد در لگن يا پايين كمر و همچنين بي اختياري ادرار مورد استفاده قرار بگيرد. علاوه بر آن ممكن است بعضي از خانم‌ها پس از انجام زايمان دچار چنين مشكلاتي گردند. بنابراين با استفاده از فيزيوتراپي كف لگن مي‌توانند به بهبود آن بپردازند. 

رفع احساس درد
احساس درد هميشگي يا دردي كه به تازگي ايجاد شده است نيز مي‌تواند با استفاده از فيزيوتراپي كف لگن به راحتي درمان گردد. از جمله دردهايي كه با اين روش قابل درمان است مي‌توان به درد دنبالچه در زمان نشستن، درد ناگهاني كه در ناحيه تناسلي، لگن، پايين كمر يا حتي باسن ايجاد مي‌شود. درد در هنگام گذاشتن تامپون، درد در قسمت بيروني اندام تناسلي، درد در زمان معاينه بانوان، درد در هنگام انجام فعاليت‌هاي روزمره، پياده روي، وارد و خارج شدن از وسيله نقليه، غلت زدن و … اشاره نمود. 

درمان كشيدگي يا پر شدن شكم
يكي ديگر از مشكلاتي كه با كمك فيزيوتراپي كف لگن قابل درمان است احساس كشيدگي، برجستگي، پر شدن يا حتي سنگيني در لگن خواهد بود. علاوه بر آن شما مي‌توانيد احساس انقباض، فشار يا حتي سنگين بودن در واژن يا مقعد را نيز با اين روش درمان نماييد. يكي ديگر از موارد مرتبط با اين موضوع را مي‌توان بهبود برآمدگي شكم در زمان ورزش كردن دانست. 

در نهايت مي‌توان گفت فيزيوتراپي كف ندام لگن براي درمان مشكلات مختلفي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. از جمله اين مشكلات مي‌توان به درد لگن يا درد در هنگام مقاربت، كوتاه نمودن دوران نقاهت بعد از پروستاتكتومي، اختلال مفصل لگن، درمان يبوست، قاعدگي‌هاي دردناك، افتادگي رحم، افتادگي مثانه، واژينيسموس و… اشاره نمود. 

انجام فيزيوتراپي كف لگن

در واقع زماني كه افراد دچار مشكلاتي مانند لگن درد، بي اختياري ادرار، قاعدگي دردناك، اختلال نعوظ در مردان، پروستاتيت مزمن، سندروم مثانه دردناك و… مي‌شوند، پزشك براي آن‌ها فيزيوتراپي كف لگن را تجويز خواهد كرد. اما دقت داشته باشيد كه اين كار بايد حتماً توسط فيزيوتراپيست يا پزشك متخصص انجام گردد. 

در واقع براي انجام فيزيوتراپي كف لگن ابتدا فرد با استفاده از دستگاه فيزيوتراپي تحت درمان قرار مي‌گيرد. سپس پزشك تمرينات ورزشي خاصي را براي بيمار تجويز مي‌كند تا بتواند دوره بهبودي را سريع‌تر طي كند. البته توجه داشته باشيد كه انجام تنها يك جلسه فيزيوتراپي كف لگن براي درمان كافي نيست و شما بايد دوره تعيين شده توسط پزشك را به طور كامل انجام دهيد. مثلاً شايد پزشك براي شما ۱۰ جلسه فيزيوتراپي تجويز نمايد. در اين زمان ممكن است مراجعه به مراكز درماني براي بعضي از افراد كار ساده‌اي نباشد. بنابراين شما مي‌توانيد از خدمات درماني در منزل  با كمك دستگاه فيزيوتراپي خانگي استفاده نماييد. همچنين درمان با اين دستگاه‌ها براي افرادي كه به دليل كهولت سن يا بعضي از بيماري‌ها توانايي خارج شدن از منزل را ندارند بسيار مناسب است. علاوه بر آن جالب است بدانيد كه درمان با دستگاه فيزيوتراپي خانگي نيز توسط فيزيوتراپيست متخصص و با تجربه انجام خواهد شد. 

اهميت عضلات كف لگن براي بانوان
عضلات كف لگن مانند يك ظرف، اندام‌هاي تهتاني مانند مثانه، رحم، روده، مهبل و مجراي ادرار را در خود نگه مي‌دارد. در واقع اين عضلات در حالي‌كه لگن را كاملاً ثابت نگه مي‌دارند، از اين اندام‌ها محافظت مي‌كنند. همين موضوع اهميت عضلات كف لگن را در خانم‌ها نشان مي‌دهد. عضلات كف لگن،‌ نقش مهمي در كنترل ادرار، *** و روند زايمان دارد.

عوامل زيادي مي‌تواند منجر به اختلال كف لگن شوند. زايمان، اضافه وزن و بالارفتن سن، از شايع‌ترين دلايلي هستند كه باعث ضعيف شدن عضلات كف لگن مي‌شوند. علاوه بر اين‌ها، سرفه‌ها مزمن و يبوست‌هاي پياپي هم مي‌توانند باعث تضعيف عضلات كف لگن شوند. حتي ديده شده كه بعضي ورزش‌هاي بدن‌سازي همراه با وزنه هم، باعث افتادگي عضلات اين قسمت و ضعيف شدن آن شده‌اند. تصادف، ضربه به لگن و جراحي در اين قسمت هم از ديگر عوامل تضعيف عضلات لگن هستند. تضعيف عضلات كف لگن مي‌تواند باعث ابتلاي فرد به مشكلات زيادي شود. مشكلات در هنگام دفع ادرار، ادرار دردناك، يبوست، فشار در هنگام دفع،‌ درد مدام لگن، درد ناحيه تناسلي، درد در هنگام نزديكي و اختلال در *** از شايع‌ترين مشكلات مربوط به ضعف عضلات كف لگن هستند. بسياري از اين اختلال‌ها به اين دليل است كه عضلات لگن يا به موقع سفت نمي‌شوند يا خيلي ضعيف هستند.

تمامي مواردي كه گفته شد،‌ جدا از بحث اهميت عضلات كف لگن، لزوم مراقبت از اين عضلات را نشان مي‌دهند. حالا اگر به هر دليلي اين عضلات ضعيف شوند، با انجام تمرين‌هاي خاص در خانه مي‌توان به درمان آن كمك كرد. اگر اين تمرين‌ها موفق نباشند و ميزان افتادگي و ضعف اين عضلات زياد باشد بايد از تمرينات فيزيوتراپي كمك گرفت. در ادامه دو تمرين مفيد براي تقويت عضلات كف لگن را معرفي مي‌كنيم كه براي تمامي افراد مناسب است.

تمرين كگل: دكتر آرنولد كگل، فردي بود كه تمرينات كگل را براي تقويت عضلات كف لگن ابداع كرد. با انجام تمرين‌هاي كگل،‌ فرد مي‌تواند همواره عضلات اين قسمت را قوي نگه دارد. براي انجام تمرين كگل، بايد در حالت نشسته، با تمركز روي عضلات لگن، آن را منقبض كرد. براي اين كار بايد يك نفس عميق كشيد، عضلات را منقبض كرده و به آرامي نفس را رها كرد. در اين حالت بايد دقت كرد كه فقط عضلات لگن منقبض شوند. عضلات شكم و ران در اين تمرين نبايد منقبض شوند.

تمرين پل سرشانه: اين يك تمرين عالي براي تقويت عضلات كف لگن در خانم‌ها است. به اين منظور بايد به پشت خوابيده و پاها را به حالت ۹۰ درجه روي زمين قرار داد. دست‌ها در كنار بدن و كف پا روي زمين باشد. ابتدا عضلات لگن را منقبض كرده،‌ نفس را در سينه حبس كرده و سپس به صورت مهره به مهره لگن و ران‌ها را از زمين جدا كرده و روي سرشانه برويد. در اين حالت بدن بايد يك حالت صاف و خط‌كش مانند داشته باشد. كمي صبر كرده و سپس مهره به مهره به روي زمين برگرديد. اين حركت را مي‌توان روزي ۳ ست و هر بار ۱۰ مرتبه انجام داد.

نتيجه‌گيري

در اين مطلب تمامي موارد در رابطه با فيزيوتراپي كف لگن را بيان كرديم و شما را با بيماري‌ها و مشكلاتي كه فيزيوتراپي مي‌تواند برطرف نمايد نيز آشنا نموديم. مي‌توانيد براي كسب اطلاعات بيشتر در رابطه با بيماري‌هاي استخواني مربوط به اين اندام و روش‌هاي برطرف كردن آن، به مقالات دسته لگن مراجعه نماييد.

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ دى ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۵۱:۳۴ توسط:ana موضوع: نظرات (0)

سندروم درد ميوفاسيال چيست؟

درد شانه ناشي از سندروم درد ميوفاسيال يكي از شايع‌ترين محل‌هاي اوليه اين درد است. در اين حالت يك نقطه دردناك و حساس در پشت كتف (معمولاً در بالاي زاويه داخلي كتف) قرار دارد يعني جايي كه به پايين ستون فقرات گردني نزديك است. از ساير نقاط شايع اين درد در پشت كتف مي‌توان به كناره داخلي كتف يعني كتف و ستون فقرات سينه‌اي اشاره كرد. شركت تجهيزات پزشكي برجيس تصميم دارد شما را با اين موضوع به صورت كامل آشنا نمايد.

در ابتدا درد در همين محل رخ مي‌دهد و مجرا با پيشرفت بيماري، درد به پشت و يا بغل گردن پشت قفسه سينه، جلوي قفسه سينه در همان سمت و از همه مهم‌تر به شانه، بازو و حتي به انگشتان دست هم مي‌رسد. گاهي هم‌زمان با اين درد بيمار احساس ضعف در عضلات اطراف شانه و بازو نيز دارد.

درد ناشي از اين بيماري نيز مانند ساير بيماري‌هاي اسكلتي عضلاني مانند آرتروز مفاصل، با سرما و استرس و ناراحتي بيشتر شد و با گرما و آرامش كمتر مي‌شود. اين دردها معمولاً شب‌ها با دراز كشيدن و استراحت كردن بدتر مي‌شوند ممكن است مانع خواب راحت بيمار گردد و يا در طول شب چندين بار او را از خوب بيدار كنند يا حتي مانع خواب شوند.

ممكن است با فشار دادن، كوبيدن و ضربه زدن روي نقطه دردناك احساس خوشايندي همراه با كاهش درد به بيمار دست دهد. به‌ندرت ممكن است بيمار احساس درد بسيار شديدي كند. درد عضلاني مي‌تواند دلايل بسياري داشته باشد. اين بيماري ممكن است با دردهاي گردن (بيماري ديسك گردن) و يا بيماري‌هاي قلبي هم اشتباه شود.

درمان بيماري ميوفاسيال با الكتروتراپي
خريد دستگاه فيزيوتراپي خانگي و استفاده از آن نقش بسيار مهمي در درمان اين بيماري دارد. فيزيوتراپي از طريق كشش ملايم و ورزش باعث بهبود و دامنه حركتي و هماهنگي حركات مي‌شود و يا برطرف كردن نقاط حاشيه‌اي مي‌توان تقويت عضلات را شروع نمود. در اين روش درماني از جريان الكتريكي استفاده مي‌شود. الكتروتراپي مي‌تواند علل ايجادكننده سندرم درد ميوفاسيال را برطرف كند.

اين روش به كاهش درد ماهيچه‌اي، رفع خستگي‌هاي فرض و درمان اضطراب و افسردگي كمك مي‌كند. درمان قطعي ميوفاسيال با انجام تمرينات فيزيوتراپي دست يا فيزيوتراپي سر و گردن است.

 

توجه: كليه اين تمرين‌ها بايد با نظر پزشك معالج شما تجويز گردند و انجام سرخود تمرينات، مي‌تواند باعث آسيب بافتي و افزايش درد شما گردد.

تمريناتي كه در عكس مشخص شدند، باعث كشش و تقويت عضلات شكم، پشت و اندام تحتاني مي‌شوند. سعي كنيد تمامي حركات را در هر جلسه تمريني انجام دهيد و در هر ست هر حركت را حداقل ۵ بار و به مدت ۱۰ ثانيه تكرار كنيد.

توضيح شكل (به ترتيب از بالا به پايين):

Gluteal stretch: همان‌طور كه در شكل مشخص است اندام تحتاني را از ران به سمت شكم خود مي‌كشيد و در حالت حداكثر كشش بايد حدود ۱۰ ثانيه نگه‌داريد. تكرار آن حداقل ۱۰ بار، ۳ بار در روز.
Standing hamstring stretch: يك‌پا را روي بلندي قرار دهيد و بدون خم كردن زانو روي ران خم شويد. در حالت حداكثر كشش بايد حدود ۱۰ ثانيه و تكرار آن حداقل ۱۰ بار، ۳ بار در روز٫
Resisted hip abduction: همان‌طور كه در شكل مشخص است از يك تراباند (باندهاي كششي مخصوص ورزش) براي تقويت عضلات دوركننده ران استفاده مي‌كنيد. لازم است اين حركت ۲۰ بار و حداقل ۵ ست، ۳ بار در روز انجام شود.
Plank: روي سطحي نسبتاً سفت دمر دراز مي‌كشيد (مانند شكل). لازم است اين حركت ۲۰ بار و حداقل ۵ ست، ۳ بار در روز انجام شود.
Side plank: روي سطحي نسبتاً سفت مانند شكل عمل مي‌كنيد. لازم است اين حركت ۲۰ بار و حداقل ۵ ست، ۳ بار در روز انجام شود.
Prone hip extension with bent leg: روي سطحي نسبتاً سفت دمر دراز مي‌كشيد (مانند شكل) و يك بالشتك زير لگن قرار مي‌دهيد و يك زانو را در حالت ۹۰ درجه خم نگه مي‌داريد و سپس سعي مي‌كنيد در همان حالت زانو و ران را از روي تخت بلند كنيد. لازم است اين حركت ۲۰ بار و حداقل ۵ ست، ۳ بار در روز انجام شود.
Clam exercise: روي سطحي نسبتاً سفت به بغل دراز بكشيد (مانند شكل) و كل اندام تحتاني را به سمت بيرون بچرخانيد به‌طوري‌كه پاشنه دو پا از هم جدا نشوند و روي‌هم باشند. اين حركت هم لازم است ۲۰ بار و حداقل ۵ ست، ۳ بار در روز انجام گردد.
اگر عضلات شما سفت مي‌باشند، قبل از انجام تمرينات، از كيسه آب گرم روي ماهيچه‌ها استفاده كنيد يا دوش يا حمام گرم بگيريد. از انجام تمريناتي كه باعث ايجاد درد مي‌شوند خودداري كنيد. كليه تمرينات بايد به‌طور جداگانه براي هر طرف (دوطرفه) انجام گردد.

تشخيص سندروم درد ميوفاسيال
سندروم درد ميوفاسيال شباهت زيادي با بسياري از دردها دارد. به همين دليل ممكن است هنگام تشخيص با هر يك از اين دردها اشتباه شود. زماني كه فرد احساس درد شديد و غيرقابل تحملي را در قسمت گردن خود داشته باشد كه همراه با گرفتگي عضلات است، بايد براي درمان اقدام كرده و شرح حال خود را به پزشك متخصص ارائه كند.

به دليل اينكه اين سندروم ماهيچه‌هاي گردن، كتف و سينه را درگير مي‌كند ممكن است با دردهاي قلبي اشتباه شود. به همين دليل پزشك در هنگام شرح حال گرفتن، بايد به موارد خاصي توجه كند و تنها به عكس يا ام آر اي توجه نكند.

در حقيقت براي تشخيص سندروم درد ميوفاسيال نيازي به عكس‌برداري نيست. پزشك با معاينه و با گرفتن توضيحات و شرح حال از بيمار مي‌تواند اين بيماري را تشخيص دهد. معمولاً پزشكان ابتدا موضع درد را بررسي مي‌كنند. به اين منظور روي قسمتي كه دچار اسپاسم شده و كمي سفت شده است را به آرامي فشار مي‌دهد. با فشار به اين قسمت در صورت ابتلا به اين سندروم، درد بايد به سمت بازو يا انگشتان كشيده شود. در واقع پزشك بايد نقطه ماشه درد را پيدا كرده و با فشردن آن متوجه اين بيماري شود. در هنگام فشردن اين نقطه، اسپاسم عضلاني در ديگر قسمت‌ها ايجاد مي‌شود. كه همين يك نشانه براي وجود اين بيماري است.

ممكن است بيمار در هنگام شرح حال دادن در مورد تأثير سرما و گرما روي كم و زياد شدن دردش بگويد. يعني درد با سرما بيشتر شده و با گرما كاهش پيدا مي‌كند. اين موضوع شباهت اين بيماري را با آرتروز و دردهاي عضلاني و استخواني نشان مي‌دهد. پزشك نبايد تنها به همين موضوع اكتفا كند. اما اگر بيمار از مشكلات خواب گلايه داشته باشد، آن‌گاه مي‌توان اين علائم را براي تشخيص سندروم ميوفاسيال كنار هم قرار دهد. بيماران مبتلا به اين سندروم گاهي حتي با بيدار شدن از خواب شبانه بر اثر درد، مجبور مي‌شوند كه نيمه‌هاي شب به مراكز درماني مراجعه كنند. اين هم يكي ديگر از دلايلي است كه پزشك شايد بتواند به اين بيماري مشكوك شودد.

از طرف ديگر نوع درد در عضلات گردن و نحوه انتشار آن، ممكن است با آرتروز گردن هم اشتباه شود. پس پزشك بايد به اين نكته هم كاملاً توجه كند.

با توجه به مواري كه گفته شد، هيچ راه خاصي براي تشخيص اين سندروم وجود ندارد و تنها يك پزشك حاذق مي‌تواند از روي علائم بيمار، و با معاينه باليني متوجه اين بيماري شود. ممكن است پزشكان براي اينكه شكي بين اين بيماري و ديگر بيماري‌هاي شايع مربوط به گردن و ستون فقرات ايجاد نشود، از بيمار عكس يا MRI بخواهند. در اين صورت علائم اصلي اين بيماري در هيچ عكس راديولوژي خود را نشان نخواهند داد. در اين آزمايش‌ها عموماً آرتروز گردن، يا خروج مهره ديسك از ستون فقرات در قسمت گردن ديده شود. يعني در واقع اصل موضوع و ريشه اصلي درد كشف نخواهد شد.

با توجه به جميع شرايط، پزشك بعد از تشخيص اين بيماري، راه‌كارهاي درماني خود را ارائه خواهد كرد.

علائم سندروم درد ميوفاسيال
سندروم درد ميوفاسيال نشانه‌هايي دارد كه با توجه به آن مي‌توان اين بيماري را تشخيص داد:

درد

اولين نشانه براي بسياري از بيماري‌ها درد است. در اين بيماري دردهاي موضعي در ماهيچه‌ها حس مي‌شود. اين درد را بيشتر در عضلات گردن، پايين كمر و ستون فقرات مي‌توان حس كرد. دردي كه با فعاليت زياد، بيشتر شده و گاهي در يك سمت بدن بيشتر حس مي‌شود. معمولاً اين درد به اين صورت است كه در يك نقطه در پشت كتف، جايي ميان كتف و ستون فقرات، فرد احساس درد دارد. اين درد به مرور ممكن است به سمت گردن يا جلوي قفسه سينه كشيده شود. اين درد حالتي شبيه به برق گرفتگي ندارد. در واقع يك درد تند و تيز نيست. يك دردي كه در اين قسمت‌ها كاملاً پخش شده و اين نقاط را حساس مي‌كند. نوع اين درد و جاي آن به گونه‌اي است كه ممكن است با دردهاي مربوط به قلب اشتباه گرفته شود. حتي اين درد با درد ديسك گردن هم گاهي اشتباه گرفته مي‌شود. به دليل شباهت زياد اين دردها، پزشك براي گرفتن شرح‌حال، تنها به درد توجه نخواهد كرد. نكته مهم اين درد اين است كه به صورت خفيف معمولاً با بيمار خواهد ماند.

گرفتگي عضلات

بيمار مبتلا به اين سندروم، در بعضي از عضلات بدن احساس اسپاسم و گرفتگي دارد. گاهي اين گرفتگي به صورت يك گره كوچك در بعضي نقاط مانند گردن ديده مي‌شود. گاهي هم حالتي شبيه به ضعف عضلاني ديده مي‌شود. پزشك با معاينه اين قسمت‌ها مي‌تواند متوجه سفتي يا گره در قسمت ماهيچه‌ها شده و با لمس آن اين سندروم را تشخيص دهد. حتي ممكن است مفاصل نزديك به اين عضلات هم كمي سفت شوند و گرفتگي داشته باشند.

اختلال خواب

بيماراني كه مبتلا به سندروم ميوفاسيال هستند، مشكلات خواب زيادي دارند. اين افراد عموماً الگوي خواب نامنظمي دارند و در هنگام بيداري هم مدام احساس خواب آلودگي دارند. منظور از الگوي نامنظم خواب اين است كه اين درد مي‌تواند فرد را از خواب بيدار كند يا مانعي براي به‌خواب رفتن او باشد. شايد بتوان گفت كه اين درد در هنگام شب بيشتر هم مي‌شود.

شديد شدن درد با عوامل مختلف

اين درد معمولاً با فعاليت زياد افزايش پيدا مي‌كند. در عين حال با وجود سرما هم شاهد افزايش درد خواهيم بود. اين در حالي است كه در صورتي كه فرد استراحت كند، يا احساس گرما داشته باشد، درد كم خواهد شد. بنابراين مي‌توان به اين نشانه به عنوان يك دليل براي ابتلا به اين بيماري توجه كرد. از اين نظر البته اين دردها شبيه به دردهايي مانند آرتروز هستند. در آرتروز هم، سرما و استرس و فعاليت زياد باعث افزايش درد مي‌شود. پس هنگام شرح حال بايد به اين مورد هم توجه كرد.

خشكي بدن

بعد از انجام فعاليت‌هاي ورزشي يا فعاليت‌هاي مختلف ديگر، فرد مبتلا به اين سندروم ميوفاسيال، احساس خشكي در بدن خود دارد.

افسردگي

يكي ديگر از مشكلات افراد مبتلا به اين سندروم، اختلالات رفتاري، روحي و افسردگي است. مشكلي كه شايد به سختي بتوان ريشه آن را در اين درد پيدا كرد.

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ دى ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۴۵:۵۴ توسط:ana موضوع: نظرات (0)

ترمور يا لرزش پاركينسون چيست؟

لرزش پاركينسون يكي از مشكلات اصلي اين بيماري است. لرزش يا ترمور يك حركت غيرارادي است كه در افراد مبتلا به پاركينسون رخ مي‌دهد. در اين مقاله مي‌خواهيم در مورد اين اختلال غيرارادي و روش‌هاي درمان آن صحبت كنيم. با ما همراه باشيد.

بيماري پاركينسون چيست؟
در ابتدا مي‌خواهيم با ارائه توضيح مختصري از بيماري پاركينسون، شما را با اين بيماري آشنا كنيم. دومين بيماري شايع نورودژنراتيو در دنيا، پاركينسون است. نورودژنراتيو به بيماري مي‌گويند كه در آن نورون‌ها (سلول‌هاي اصلي مغز) به مرور زمان، از بين مي‌روند. با از بين رفتن نورون‌ها، مغز نمي‌تواند فعاليت خود را به‌خوبي انجام دهد. بدين ترتيب، بيماري پاركينسون باعث مي‌شود سلول‌هاي توليدكننده دوپامين در مغز از بين بروند. دوپامين به مغز كمك مي‌كند تا پيام‌ها را به ساير سلول‌هاي مغزي برساند و نقش كنترل حركات بدن را دارد. به همين دليل با از بين رفتن دوپامين‌ها، حركات فرد دچار مشكل مي‌شود. در نتيجه علائمي مانند لرزش، خشكي حركات، اختلال در راه رفتن يا تعادل در فرد ظاهر مي‌شوند. يكي از روش‌هاي درماني پاركينسون، فيزيوتراپي سر و گردن است كه براي اطلاع از قيمت اين دستگاه مي‌توانيد به سايت شركت تجهيزات پزشكي برجيس مراجعه كنيد.

لرزش پاركينسون چيست؟
لرزش در بدن مي‌تواند به‌دلايل مختلفي رخ دهد؛ اما لرزش پاركينسون متفاوت است. لرزش يا ترمور در پاركينسون به‌صورت زير رخ مي‌دهد:

در حال استراحت: لرزش در پاركينسون هنگامي كه شما بي‌حركت هستيد، رخ مي‌دهد و با حركت‌كردن شما از بين مي‌رود. همچنين اين لرزش‌هاي هنگام خوابيدن كم مي‌شوند.
موزون و ريتميك: لرزش در پاركينسون به‌صورت تصادفي يا اسپاسم رخ نمي‌دهد؛ بلكه حلتي ريتميك، آهسته و مداوم دارد.
نامتقارن: اين لرزش‌ها متقارن نيستند. از يك سمت بدن شروع مي‌شوند و ممكن است به دو طرف بدن گسترش يابند.
لرزش پاركينسون بر كدام قسمت‌هاي بدن تأثير مي‌گذارد؟

لرزش‌هاي اين بيماري بر ۵ قسمت اصلي بدن تأثير مي‌گذارند:

دست‌ها: لرزش پاركينسون معمولاً با انگشت يا دست شروع مي‌شود كه به آن حركت چرخشي *** مي‌گويند؛ بدين‌گونه كه گويي يك *** را بين انگشت شست و اشاره خود گرفته و آن را به جلو و عقب مي‌چرخانيد.
پاها: لرزش پاها در پاركينسون در حالت نشسته يا درازكشيده رخ مي‌دهد و در حالت ايستادن يا راه‌رفتن از بين مي‌رود.
فك: لرزش فك در بيماري پاركينسون شايع است. با جويدن، لرزش كاهش مي‌يابد. به همين دليل ممكن است جويدن آدامس، كمي از آزاردهنده‌بودن لرزش را كاهش دهد.
زبان: لرزش زبان بسيار نادر است؛ اما اگر رخ دهد، حتي ممكن است سر فرد را هم بلرزاند.
داخلي: در برخي بيماران مبتلا به پاركينسون، لرزشي در قفسه سينه يا شكم احساس مي‌شود.
چطور مي‌توان لرزش پاركينسون را درمان كرد؟
متأسفانه هنوز روش درماني قطعي براي لرزش در پاركينسون پيدا نشده است؛ اما راه‌هايي براي كنترل لرزش وجود دارد كه در ادامه آن‌ها را معرفي مي‌كنيم:

داروهاي مؤثر در كنترل لرزش يا ترمور در پاركينسون
يكي از مهم‌ترين روش‌هاي كنترل لرزش پاركينسون، استفاده از دارو است. داروها معمولاً به توليد دوپامين بيشتر كمك مي‌كنند و در نتيجه، لرزش كنترل مي‌شود. نام اين دسته از داروها، دوپامينرژيك است.

لوودوپا مؤثرترين دارويي است كه براي پاركينسون استفاده مي‌شود. اين دارو تأثيرات مثبتي در كوتاه‌مدت دارد، اما در طولاني‌مدت اختلالات حركتي مانند يخ‌زدگي حركت را به وجود مي‌آورد. همچنين با مرور زمان، بايد دوز مصرفي دارو بيشتر شود.

تحريك عمقي مغز با جراحي
اگر بيمار به درمان دارويي پاسخ مثبت نشان ندهد، گزينه بعدي جراحي است. تحريك عمقي مغز يكي از معمول‌ترين روش‌هاي جراحي براي پاركينسون است. طي جراحي تحريك عمقي مغز، تعدادي الكترود يا سيم كوچك در مغز قرار داده مي‌شود. اين الكترودها به منبع اصلي در زير استخوان ترقوه متصل مي‌شوند و پيام‌ها را به الكترودهاي درون مغز مي‌فرستند. اين الكترودهاي باعث تحريك سلول‌هاي اطراف مي‌شوند و در نتيجه حركات فرد بهبود مي‌يابد.

فيزيوتراپي براي درمان لرزش پاركينسون
فيزيوتراپي يكي ديگر از روش‌هاي كنترل بيماري پاركينسون است كه با اهداف زير مورد استفاده قرار مي‌گيرد:

افزايش اثر دارو درماني
حفظ الگوي تنفسي مناسب
به حداكثر رساندن قدرت عضلات
به حداقل رساندن خطر زمين خوردن
اصلاح و بهبود تعادل و وضعيت اندامي
حفظ و بهبود سطح عملكردي و استقلال بيمار
به همين دليل افراد بسياري مي‌خواهند دستگاه فيزيوتراپي خانگي تهيه كنند كه با مراجعه به سايت شركت برجيس، مي‌توانيد از قيمت دستگاه فيزيوتراپي مطلع شويد.

به‌سراغ تغذيه و رژيم غذايي مناسب و سالم برويد
تغذيه هم تأثير مهم و مستقيمي در لرزش در پاركينسون دارد. به همين دليل با رعايت يك رژيم غذايي مناسب مي‌توانيد در كنترل لرزش بيماري پاركينسون، پيشرفت زيادي داشته باشيد.

از عوامل تشديدكننده لرزش در پاركينسون دوري كنيد
يك روش بسيار مؤثر در جلوگيري از تشديد لرزش پاركينسون، جلوگيري از عواملي است كه در ادامه معرفي مي‌كنيم. اين عوامل باعث تشديد لرزش‌ها مي‌شوند و بايد از آن‌ها دوري كنيد:

اضطراب
خستگي
اجتناب از اضطراب
اضطراب يكي از اين موارد تشديدكننده لرزش پاركينسون است. مي‌توانيد از شيوه‌هاي روانشناسي مانند رفتار درماني شناختي يا تكنيك‌هاي ريلكسيشن براي كنترل آن كمك بگيريد.

از كارهاي خسته‌كننده دوري كنيد

خسته‌شدن يكي ديگر از عوامل تأثيرگذار روي لرزش در پاركينسون است. ضعف و خستگي و گرفتگي عضلات در اين بيماري هم مانند بيماري ميوپاتي بسيار تأثيرگذار است. احساس خستگي به‌راحتي به وجود مي‌آيد اما رفع خستگي به كندي صورت مي‌گيرد و به همين دليل بايد از ايجاد خستگي دوري كنيد. در درمان پاركينسون از تمريناتي استفاده مي‌شود كه به كاهش سفتي‌هاي عضلات و افزايش قدرت آن‌ها كمك مي‌كند. بدين ترتيب حركات بيمار خيلي راحت‌تر انجام مي‌شوند و از خستگي جلوگيري به عمل مي‌آيد.

تمرين درماني
تمرين درماني مي‌تواند ترشح فاكتورهاي رشد در سيستم عصبي مركزي را تحريك كند. اين موضوع باعث بقاي نورون‌هاي دوپامينرژيك مي‌شود. همچنين ورزش با شدت بالا هم مي‌توان به حفظ و رشد مجدد سلول‌هاي مغزي كمك كند. ناگفته نماند كه تمرين‌هاي نوروفيدبك مي‌توانند در كنار روش‌هاي مرسوم پزشكي مانند دارودرماني به كنترل بيماري پاركينسون كمك كنند.

سخن پاياني

لرزش يكي از شايع‌ترين علائم پاركينسون است. وقتي سطح دوپامين مغز كاهش مي‌يابد، اختلال در حركت به وجود مي‌آيد. نوع لرزش پاركينسون با بقيه انواع لرزش‌ها فرق مي‌كند و معمولاً در حالت استراحت رخ مي‌دهد. در اين مقاله سعي كرديم در مورد لرزش در پاركينسون صحبت كرده و اطلاعات جامعي را در اختيار شما قرار دهيم. از اينكه تا انتهاي مقاله با ما همراه بوديد از شما متشكريم. اميدواريم اين مقاله برايتان مفيد بوده باشد.

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ دى ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۳۸:۲۸ توسط:ana موضوع: نظرات (0)

درمان پارگي رباط صليبي زانو

ورزشكاراني كه ورزش‌هاي سنگين و فيزيكي مانند وزنه‌برداري، بسكتبال، فوتبال، تنيس، اسكي و بدنسازي انجام مي‌دهند به‌خوبي با پارگي رباط صليبي زانو آشنايي دارند. پاره شدن رباط صليبي زانو با توجه به شدت آن، ممكن است بسيار دردناك باشد؛ اما از كجا بفهميم رباط صليبي‌مان پاره شده است؟ در صورت بروز اين اتفاق ناخوشايند، درمان پارگي رباط صليبي زانو چيست؟ اگر شما هم به‌دنبال پاسخي روشن به اين سؤالات هستيد و احساس مي‌كنيد رباط صليبي‌تان آسيب ديده است، تا انتهاي اين مطلب همراه ما باشيد.

رباط صليبي زانو
رباط صليبي جلوي زانو يا همان ACL اصلي‌ترين رباط نگه‌دارنده مفصل زانو است كه از استخوان ساق پا به استخوان ران پا كشيده شده و از حركت استخوان ساق به سمت جلو يا چرخيدن آن نسبت به استخوان ران پا جلوگيري مي‌كند.

رباط ACL در كنار ۳ رباط ديگر به نام‌هاي رباط طرفي داخلي زانو يا MCL، رباط طرفي خارجي زانو يا LCL و رباط صليبي پشت زانو يا همان PCL، تشكيل‌دهنده ۴ رباط اصلي و نگه‌دارنده مفصل زانو هستند. علت نام‌گذاري اين رباط به رباط صليبي نيز شكل متقاطع و صليب‌مانند آن در اسكن‌هاي زانو است.

زانوي انسان مفصلي بزرگ و لولا مانند است كه از استخوان، غضروف و تاندون تشكيل شده است. براي نگه‌داشتن اين استخوان‌ها و غضروف‌ها از رشته‌هاي همبند بسيار محكمي به‌نام رباط استفاده شده است كه در برابر فشار و كشيدگي بسيار مقاوم و انعطاف‌پذير هستند.

قدرت رباط صليبي جلويي مساوي با رباط طرفي داخلي يا MCL و نصف قدرت رباط متقاطع پشتي يا PCL (ضخيم‌ترين و محكم‌ترين رباط در زانو كه از حركت استخوان ساق به سمت عقب يا چرخيدن آن نسبت به استخوان ران پا جلوگيري مي‌كند) است.

علت پارگي رباط صليبي زانو
علت پارگي رباط صليبي زانو

اگر يك ضربه شديد به‌صورت ناگهاني به زانو وارد شود يا شدت فشاري كه ورزشكار به بدن خود براي انجام فعاليت‌هاي سنگين وارد مي‌كند بيش از تحمل اين رباط باشد، رباط صليبي دچار آسيب و درنهايت پارگي كامل مي‌شود. اين رباط به‌طور دقيق زماني پاره مي‌شود كه در اثر ضربه انتهاي درشت‌ني نسبت به ران پا به‌سمت جلو حركت كند، زانو دچار چرخش به‌سمت خارج به‌همراه والگوس شود يا زانو تحت ضربه بسيار شديد به‌سمت عقب هل داده شود.

عوامل ديگري نيز ممكن است باعث آسيب ديدن اين رباط شود. برخي از اين عوامل به شرح زير است:

عوامل محيطي: ورزش‌هايي كه با پريدن و دويدن متناوب همراه باشند احتمال آسيب رباط را افزايش مي‌دهند
علل آناتوميك: احتمال آسيب رباط متقاطع جلويي در قسمت مياني، در بانوان بيشتر از آقايان شايع است
علل هورموني: با افزايش سطح هورمون استروژن، احتمال پارگي ACL بيشتر مي‌شود
اگر شدت آسيب بالا باشد ممكن است مينيسك زانو نيز به مشكل خورده و دچار پارگي شود. به‌طوركلي شدت و درجه آسيب رباط صليبي جلويي از قرار زير است:

درجه‌يك: پارگي خفيف. زانو پايدار بوده و ميزان خون‌ريزي پايين است
درجه‌دو: خون‌ريزي و پارگي ناقص. زانو بي‌ثباتي نسبي دارد
درجه سه: از هم گسيختگي فيبرها. پارگي كامل رباط صليبي
درمان پارگي رباط صليبي زانو
براي درمان پارگي رباط صليبي زانو ابتدا بايد شدت و نوع آسيب‌ديدگي آن تشخيص داده شود. پارگي اين رباط اغلب همراه با آسيب رباط‌هاي ديگر، كپسول مفصلي، غضروف و يا منيسك است و ممكن است به‌صورت كامل پاره نشده باشد. تشخيص پارگي و آسيب ديدن رباط صليبي هم به‌صورت باليني و معاينه چشمي و هم به‌صورت عكس‌برداري به‌روش MRI و سي تي اسكن قابل انجام است.

در اغلب مواردي كه رباط صليبي آسيب مي‌بيند، مفصل زانو به‌دليل خون‌ريزي داخلي دچار تورم مي‌شود. در برخي موارد اگر انتهاي باقي‌مانده رباط داخل مفاصل و كشكك زانو گير بيفتد، ممكن است شخص نتواند زانوي خود را باز كند و مانند ورزش هاي اسكوليوز، به يك سري تمرينات ورزشي خاص براي رهايي از آن وضعيت نياز داشته باشد.

درمان پارگي رباط صليبي زانو درجه‌يك
اگر پزشك با معاينه بيمار، آسيب‌ديدگي درجه‌يك را تشخيص دهد، به‌احتمال زياد جهت كاهش درد، التهاب و تورم، كيسه يخ را پيشنهاد خواهد داد. در ادامه و پس از فروكش كردن تورم و درد، بيمار بايد شروع به انجام تدريجي و آهسته تمرينات دامنه حركتي زانو بكند. سپس تمرينات تعادلي و تقويتي مناسب براي بهبود عضلات و درمان پارگي رباط صليبي زانو شروع مي‌شود.

درمان پارگي رباط صليبي زانو درجه‌دو
درمان پارگي رباط صليبي زانو

اگر پزشك شدت آسيب‌ديدگي زانو را درجه‌دو تشخيص دهد، علاوه بر استفاده از يخ و داروهاي ضدالتهاب براي كاهش درد و تورم و در كنار انجام حركات تعادلي، تقويتي و حركتي زانو، بايد از يك بريس (زانوبند طبي) جهت نگه‌داشتن رباط آسيب‌ديده استفاده بكنيد. براي درمان آسيب‌ديدگي درجه‌يك و درجه‌دو، استفاده از يك دستگاه فيزيوتراپي خانگي به‌شدت مورد توصيه است. براي اطلاع از آخرين قيمت دستگاه فيزيوتراپي خانگي به وب‌سايت شركت برجيس سر بزنيد.

درمان پارگي رباط صليبي زانو درجه سه
اگر نوع و شدت آسيب‌ديدگي بالا بوده و رباط شخص به دارو و تمرينات ورزشي واكنش مثبت ندهد، مانند درمان نورالژي عصب سه قلو صورت، احتمالاً كار به عمل جراحي خواهد كشيد. اگر فرد آسيب‌ديده جوان و فعال باشد معمولاً توصيه پزشك جراحي در اسرع وقت خواهد بود. در برخي موارد كه علاوه بر آسيب ديدن رباط صليبي جلويي، رباط طرفي داخلي نيز آسيب مي‌بيند، زانوي بيمار دچار خون‌ريزي و تورم زيادي مي‌شود. در اين حالت براي جلوگيري از فيبروز مفصلي، جراحي به تأخير افتاده و ابتدا درد و تورم بيمار به كمك دارو و ورزش مهار مي‌شود.

براي درمان پارگي رباط صليبي زانو در پارگي‌هاي كامل به دو روش جراحي صورت مي‌گيرد:

روش ترميمي: غالباً موفقيت‌آميز نيست
روش بازسازي: در اين روش، عمل بازسازي رباط صليبي به كمك يك بافت ديگر مانند تاندون عضلات پشت ران انجام مي‌گيرد. روش بازسازي نتايج بهتري داشته و با كمك فيزيوتراپي پا، بهبود سريع‌تر اتفاق مي‌افتد (شركت تجهيزات پزشكي برجيس يكي از قديمي‌ترين و مطمئن‌ترين توليدكننده‌هاي داخلي دستگاه فيزيوتراپي است)
فيزيوتراپي براي درمان پارگي رباط صليبي زانو
در صورتي كه ثبات كلي زانو از دست نرفته باشد، فيزيوتراپي بهترين و كم تهاجمي‌ترين روش براي درمان پارگي رباط صليبي زانو است. البته بيماراني كه مي‌خواهند سريع‌تر بهبود يافته و پس از بهبودي مجدداً قادر به ورزش كردن تحت فشار باشند، تنها راه جراحي است؛ اما بيماراني كه فعاليت بدني كمتر و سن بالاتري دارند مي‌توانند بدون نياز به انجام جراحي به كمك فيزيوتراپي به زندگي عادي برگردند. مهم‌ترين اهداف فيزيوتراپي از قرار زير است:

كاهش درد، التهاب و تورم
افزايش دامنه حركتي مفصل
تقويت عضلات با توجه به درجات آسيب
آموزش تمرينات حس عمقي
آموزش تمرينات زنجيره حركتي بسته
افزايش تعادل و عملكرد فرد
برگشت سريع‌تر فرد به فعاليت‌هاي روزمره
تمرين‌هاي فيزيوتراپي براي درمان پارگي رباط صليبي زانو
براي درمان پارگي رباط صليبي زانو، تمرين‌هاي فيزيوتراپي زيادي پيشنهاد شده كه در ادامه به بعضي از آن‌ها اشاره خواهيم كرد.

انقباض ثابت همسترينگ
براي اين تمرين بايد ابتدا روي يك صندلي نشسته و پا را با زاويه ۴۵ درجه خم كرد. پاشنه پا بايد به سمت زمين فشار داده شود تا عضلات پشت ران يا همان همسترينگ منقبض شوند. اين كار را بايد به مدت ۵ ثانيه ادامه داد. سپس انقباض را تمام كرد. اين تمرين بايد ۱۰ بار انجام شود.

حركت پل سرشانه
براي انجام اين حركت بايد به پشت خوابيد و پاها را به حالت ۹۰ درجه قرار داد. دست‌ها بايد در كنار بدن قرار بگيرند. سپس آرام و به صورت مهره به مهره، باسن را از روي زمين بلند كرده و روي سرشانه قرار بگيريد. در اين حالت ران‌ها بايد در راستاي بدن قرار گرفته و بدن فرم خط‌كش پيدا كند. ابتدا ۲۰ ثانيه در اين حال مانده و سپس مهره به مهره روي زمين برگرديد. اين حركت بايد چند بار در روز انجام شود. با انجام اين تمرين، علاوه بر درمان رباط صليبي زانو، عضلات ساق پا، مفصل زانو و عضلات كف لگن هم تقويت مي‌شوند.

حركت جنگجو يا وريير
براي انجام اين حركت بايد ابتدا ايستاده و پاها را كمي از هم باز كرد. كف پاها بايد به موازات هم باشند. پاي راست را ۹۰ درجه به سمت بيرون چرخانده و بدن را در راستاي چانه قرار دهيد. حالا زانوي راست را خم كرده و پاي چپ را كامل كشيده و صاف نگه داريد. دست‌ها بايد به موازات سرشانه در دوطرف بدن قرار بگيرند. ۱۰ ثانيه نفس را نگه داشته و زانو را خم كنيد. حالا پاها را صاف كرده و مجدداً تمرين را انجام دهيد. اين حركت در ۲ ست ۱۰ تايي بايد انجام شود. با انجام حركت جنگجو، به جز رباط صليبي زانو، مفاصل و عضلات پا هم تقويت خواهند شد.

بلندكردن پا
براي انجام اين تمرين بايد ابتدا به پشت خوابيد. دست‌ها را دركنار بدن قرار داده و يكي از پاها را به حالت فلكس به سمت بالا ببريد. فلكس يعني كف پا بايد در راستاي بدن باشد. پايي كه روي زمين قرار دارد هم بايد به حالت فلكس باشد. حالا بايد عضلات چهار سر ران را منقبض كرده و پشت زانو را به زمين فشار داد. حالا پا را پايين آورده و باز عضلات را منقبض كنيد. عضلات را شل كرده و دوباره تمرين را تكرار كنيد.

تمرين درخت
براي اين تمرين بايد ابتدا ايستاد و پاها را در كنار هم قرار داد. حالا دو دست را در طرفين لگن قرار دهيد. زانوي راست را بالا آورده و كف پا را بالاي زانو در قسمت كنار ران قرار دهيد. در اين حالت باسن بايد كمي به سمت بيرون باشد. به يك نقطه خيره شويد و آرام دم و بازدم شكمي داشته باشيد. حالا پاي راست را پايين آورده و همين حركت را با پاي چپ انجام دهيد. ممكن است در ابتدا تعادل نداشته باشيد اما به مرور از عهدده آن برخواهيد آمد.

سخن پاياني

براي درمان پارگي رباط صليبي زانو ابتدا بايد نوع و شدت آن توسط پزشك مشخص شود. پس از تشخيص راه‌هاي مختلفي براي برگرداندن رباط و زانو به حالت نرمال وجود دارد كه به تفضيل توضيح داده شد. اگر رباط به‌صورت كامل پاره نشده باشد، نيازي به جراحي نخواهد بود.

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ دى ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۲۸:۴۳ توسط:ana موضوع: نظرات (0)

همه چيز درباره ستون فقرات

همان‌طور كه مي‌دانيد هيچ ساختمان و بنايي بدون ستون استوار نمي‌ماند، ساختمان بدن انسان هم به همين شكل است كه بدون ستون و استخوان‌ها، تحرك و راه رفتن برايمان غيرممكن مي‌شود. ستون فقرات انسان از 33 مهره تشكيل شده است كه برخي پزشكان مهره‌هاي لگن را به حساب نمي‌آورند در حالي كه مهره‌هاي لگن هم جزو مهره‌هاي ستون بدن است.

ستون بدن انسان اين امكان را فراهم مي‌كند كه به راحتي و آزادانه خم و راست شويم و صاف بايستيم. ستون بدن، از نخاع هم محافظت مي‌كند كه حساس‌ترين رشته عصبي بدن است به‌طوري كه اين رشته عصبي به مغز متصل است و تمام حركت‌هاي بدن تحت كنترل نخاع است. در اين مطلب مي‌خواهيم شما را با ستون فقرات و هر آن چيزي كه لازم است درباره آن بدانيد آشنا كنيم. با ما همراه باشيد.
ساختمان و نحوه عملكرد ستون بدن
بخش‌هاي مهم و كليدي ستون بدن، مهره‌ها يا استخوان‌ها، اعصاب، ديسك‌ها و رشته نخاعي است. ستون بدن به شما كمك مي‌كند راه برويد، بنشينيد و فعاليت كنيد. ديسك‌ها ممكن است با افزايش سن و فشاري كه مهره‌ها روي ديسك‌ها وارد مي‌كنند، فشره شوند و باعث فتق ديسك شوند. شركت تجهيزات پزشكي برجيس با هدف توليد دستگاه فيزيوتراپي تمركز خود را روي بهبود آسيب‌هاي ستون بدن قرار داده است.

قسمت‌هاي تشكيل‌دهنده ستون فقرات

ستون بدن از 3 انحناي طبيعي تشكيل شده است كه به شكل حرف انگليسي S هستند. اين منحني‌ها ضربه‌هايي كه به بدن شما وارد مي‌شود را جذب مي‌كند و مانع از آسيب ديدن ستون بدن مي‌شوند. در ادامه قسمت‌هاي مختلف ستون بدن را بيان مي‌كنيم.

مهره‌ها: ستون بدن از 33 مهره تشكيل شده است كه تا انتهاي لگد امتداد دارد و تشكيل كانال نخاعي را مي‌دهد. كانال نخاعي جاييست كه رشته نخاعي و اعصاب در آن جاي گرفته است و از آن‌ها محافظت مي‌كند.
مفصل‌هاي فاست: ستون بدن از مفاصلي تشكيل شده است كه اين مفاصل داراي غضروف هستند كه به مهره‌ها اين امكان را مي‌دهند كه روي يكديگر بلغزند. مفاصل فاست به‌راحتي مي‌توانند بچرخند و انعطاف‌پذير هستند. اختلال در اين مفاصل مي‌تواند باعث پوكي استخوان ناشي از گلوكوكورتيكوئيد شود.
ديسك‌هاي بين مهره‌اي: اين ديسك‌ها مانند بالشتك‌هاي نرم و گرد، بين مهره‌ها جاي مي‌گيرند و به عنوان ضربه‌گير ستون فقرات عمل مي‌كنند. هر ديسك توسط يك حلقه نرم و ژله مانند احاطه شده است.
نخاع و رشته‌هاي اعصاب: نخاع و اعصاب آن به ماهيچه‌ها و مغز متصل است و هر حركتي كه مغز فرمان مي‌دهد تحت كنترل نخاع است؛ به‌طوري كه 31 جفت اعصاب به نخاع متصل است.
رباط‌ها: رباط‌ها وظيفه متصل كردن مهره‌ها به هم را بر عهده دارند تا ستون بدن را محكم نگه دارند، در اين حالت ماهيچه‌ها از پشت به حركت كمك مي‌كنند و تاندون‌ها ماهيچه‌ها را به استخوان وصل مي‌كنند و حركت مي‌كنند. براي آسيب‌هاي رباط، فيزيوتراپي كمر بسيار مفيد است، براي اطلاع از قيمت دستگاه فيزيوتراپي خانگي مي‌توانيد به سايت شركت برجيس مراجعه كنيد.
عواملي كه بر ستون فقرات تاثيرگذارند
تقريباً 70 درصد انسان‌ها كمردرد را تجربه كرده‌اند؛ زيرا ديسك‌ها و مهره‌ها با افزايش سن فرسوده و باعث درد مي‌شوند. در ادامه شرايط و عواملي كه بر ستون بدن تأثير گذارند را بيان مي‌كنيم.

شرايط آرتريت
رگ به رگ شدن كمر
مشكلات مادرزادي مانند اسپينا بيفيدا
دندانه‌هاي روي مهره‌ها كه به نخاع و اعصاب آن فشار وارد مي‌كنند
منحني‌هاي ستون فقرات
بيماري‌هاي عصب عضلاني (اسكلروز جانبي)
مشكلات عصبي مانند سياتيك و تنگي نخاع
كاهش تراكم استخوان و پوكي آن‌ها
صدمات نخاعي مانند شكستگي ستون بدن و مشكلات ديسك
تومورهاي ستون فقرات
عفونت‌هاي ستون بدن مانند مننژيت
چگونه ستون فقرات سالم داشته باشيم؟

داشتن عضلات قوي در پشت باعث حفاظت در برابر ستون بدن و مهره‌هاي آن مي‌شود و از كمردرد جلوگيري مي‌كند. براي اينكه به درد كمر و آسيب‌هاي آن دچار نشويد، توصيه مي‌شود هفته‌اي دو جلسه ورزش كنيد و حركات كششي انجام دهيد.

ورزش‌هايي مانند پلانك، عضلات پشت، شكم و پهلو را تقويت مي‌كند و از ستون بدن در برابر ضربه‌ها و آسييب‌ها جلوگيري مي‌كند. اقدامات پيش‌گيرانه‌اي نيز وجود دارد كه از آسيب به مهره‌هاي كمر جلوگيري مي‌كنند؛ مثلاً هنگام بلند كردن اجسام ابتدا زانوهاي خود را خم كنيد و كمر خود را صاف نگه داريد و اگر اضافه وزن داريد وزن خود را كم كنيد.

ورزش مي‌تواند به تقويت ستون، مهره‌ها و ماهيچه‌هاي مركزي كمك كند تا از آسيب‌هاي كمر و دردهاي آن جلوگيري كند، همچنين آسيب‌هاي كمر، شرايط نخاع مي‌تواند به ستون بدن آسيب برساند و باعث دردهاي مزمن كمر و اختلالات ديسك بين مهره اي شود.

چه زماني بايد به پزشك مراجعه كنيم؟
گاهي اوقات با ورزش و حركات كششي نمي‌توان دردهاي ناشي از ستون فقرات را درمان كرد و بايد حتماً به پزشك مراجعه و درباره وضعيت خود با او مشورت كنيم. در ادامه چند مورد از شايع‌ترين دردهاي ستون فقرات را بيان مي‌كنيم كه در صورت بروز آن‌ها، با پزشك در تماس باشيد.

درد كمر همراه با تب
مشكلات گوارشي مانند روده و مثانه
احساس ضعف و درد در پا كه از پشت به پايين پاها حركت مي‌كند
حالت تهوع، بي‌خوابي و اختلال در فعاليت‌هاي روزمره
چه مواردي باعث درد ستون فقرات مي‌شود
عوامل زيادي باعث ايجاد درد در ستون فقرات مي‌شوند. در ادامه به بعضي از آن‌ها اشاره خواهيم كرد.

تنگي كانال نخاع
اين مشكل بيشتر در سنين بالا ايجاد مي‌شود. بعضي از بيماري‌ها مانند آرتروز مي‌تواند كانال نخاع را كمي باريك‌تر از حالت طبيعي آن كند. در اين صورت به‌دليل فشار به نخاع، درد در ستون فقرات زياد مي‌شود. تنگي كانال نخاع مي‌تواند به‌صورت مادرزادي هم وجود داشته باشد كه باز هم همين مشكلات را ايجاد مي‌كند.

آرتروز
آرتروز يك بيماري التهابي است كه مي‌تواند ستون فقرات را هم درگير كند. وقتي در بافت‌هاي مفاصل ستون فقرات، آسيب‌هاي خيلي كوچك ايجاد شود به مرور زمان اين عارضه تبديل به آرتروز خواهد شد. بر اثر اين اتفاق مقدار زيادي كلسيم در اطراف ستون فقرات جمع مي‌شود و بافت‌هاي استخواني در اطراف مهره‌ها ايجاد مي‌كند كه همين مشكل ايجاد درد در ستون فقرات خواهد كرد.

شكستگي
ايجاد شكستگي در مهره‌ها، درد بسيار زيادي را در ستون فقرات ايجاد خواهد كرد. چه اين شكستگي خفيف باشد و چه شديد، باعث بروز درد در اين ناحيه مي‌شود. براي درمان اين مشكل معمولاً از آتل استفاده مي‌كنند.

بيماري‌هاي عفوني
بعضي از بيماري‌هاي عفوني از ديگر قسمت‌هاي بدن به سمت ستون فقرات مي‌آيد. انواع ويروس، باكتري، يا عفونت‌هاي استخواني، مي‌توانند با ايجاد ضايعات مختلف در ستون فقرات، باعث بروز دردهاي شديد شوند. اين دردهايي كه ريشه عفوني دارند معمولاً با تب، اسپاسم عضلاني و درد بسيار زياد همراه هستند.

بيماري‌هاي التهابي
وجود التهاب در بافت‌هاي استخواني يكي ديگر از دلايل درد ستون فقرات است. بيماري‌هايي مانند روماتيسم بيشترين دليل اين التهاب‌ها و دردهاي ستون فقرات است. البته اين دردها معمولاً با داروهاي مختلف و استراحت آرام خواهند شد.

فيبروميالژيا
اين بيماري در واقع يك مريضي روان‌تني است. ريشه بيماري‌هاي روان‌تني در اعصاب است. افرادي كه استرس و اضطراب زيادي را تجربه مي‌كنند به مرور دچار دردهايي جسمي مي‌شوند كه هيچ تشخيصي براي آن‌ها وجود ندارد. درد ستون فقرات بر اثر افسردگي و اضطراب يكي از اين بيماري‌هاست كه با نام فيبروميالژيا شناخته مي‌شود.

تومور
وجود تومور در ستون فقرات هم مي‌تواند باعث بروز درد در اين قسمت شود. تومورها با فشار به اعصاب به بافت‌هاي اطراف مهره‌ها، درد شديدي را در اين قسمت ايجاد مي‌كنند.

گودي كمر يا لوردوزيس
گودي كمر در حالت معمول نمي‌تواند باعث ايجاد درد در مهره‌ها شود. اما اگر اين گودي بيش از حد باشد در اين صورت دردهاي ستون فقرات زياد خواهند شد. اين بيماري معمولاً از سنين پايين شروع شده و علاوه بر ايجاد درد در ستون فقرات، باعث درد در كمر، گردن و بي‌حسي در پاها شود.

قوز بيش از حد يا كايفوزيس
اگر به دلايل مختلف مانند مشكلات مادرزادي، ضعف عضلات، سوتغذيه يا مشكلات استخواني فرد دچار قوز زياد شود، به‌مرور زمان دردهاي زيادي را در قسمت ستون فقرات حس خواهد كرد.

اين بيماري علاوه بر اين دردها مي‌تواند باعث پوكي اسخوان و شكستگي‌هاي زياد در استخوان‌ها شود.

سرطان نخاع
به جز تومورهاي مختلفي كه در ميان مهره‌هاي ستون فقرات مي‌تواند ايجاد شود، خود نخاع هم مي‌تواند درگير سرطان شود. اگر سلول‌هاي غيرطبيعي در نخاع يا بافت‌هاي اطراف آن رشد كند، ايجاد سرطان نخاع خواهد كرد. يك بيماري بسيار نادر كه باعث درد در ستون فقرات شده و به‌مرور حتي ممكن است باعث فلج شدن فرد شود.

سرخوردگي مهره
يكي ديگر از بيماري‌هاي ستون فقرات، سرخوردن مهره‌هاست. اين اتفاق بيشتر در ورزشكاراني كه حركات سنگين انجام مي‌دهند ديده مي‌شود. بر اثر برداشتن وزنه‌هاي سنگين ممكن است مهره‌ها شكسته و به‌سمت عقب يا جلو سر بخورند. در اين صورت دردهاي زيادي در ناحيه ستون فقرات ايجاد خواهد كرد.

دردهاي ارجاعي
همان‌طور كه از نام اين مشكل پيداست، اين دردها مستقيماً مربوط به ستون فقرات نيستند. ممكن است مشكلاتي در كمر، رحم، تخمدان، كليه، كيسه صفرا و پروستات وجود داشته باشند كه دردي را به ستون فقرات تحميل كنند. به‌همين دليل در بعضي موارد وقتي بيمار با شكايت از درد ستون فقرات به پزشك مراجعه مي‌كند، ابتدا علائم مربوط به اين اندام‌ها مورد بررسي قرار مي‌گيرند.

مشكلات عضلاني
مشكلاتي مانند اسپاسم و ضعف عضلات مي‌توانند باعث بيرون‌زدگي مهره ديسك شوند. همين موضوع براي دردهاي زياد در ستون فقرات كافي است. مشكلاتي در تقارن عضلات اطراف ستون فقرات، يا صافي بيش از حد در اين قسمت هم مي‌تواند منجر به درد ستون فقرات شود.

نتيجه‌گيري

همان‌طور كه گفته شد ستون فقرات ساختار بسيار پيچيده‌اي دارد كه از استخوان‌هاي ريز و درشت، ديسك‌ها، اعصاب، مفاصل، رباط‌ها و عضلات تشكيل شده است. اين قسمت از بدن با توجه به حساس بودن مستعد آسيب‌هاي زيادي مانند، فتق ديسك، آرتريت، مشكلات عصب و … است.

درد كمر و آسيب‌هاي آن باعث اختلالات متععدي در زندگي ما مي‌شود كه مي‌تواند بر لذت بردن ما از زندگي تأثير منفي داشته باشد. پزشك متخصصي كه با او مشورت مي‌كنيد تأثير به‌سزايي در كاهش دردهاي ستون بدن دارد به‌طوري كه با تقويت عضلات پشت مي‌توانيد از صدمات و آسيب‌هاي ستون فقرات به شدت بكاهيد و حتي از اين آسيب‌ها پيش‌گيري كنيد.

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ دى ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۱۵:۳۸ توسط:ana موضوع: نظرات (0)