anaattarian anaattarian .

anaattarian

موتور کلید اتوماتیک و کاربردهای آن

موتور کلید اتوماتیک جزو کلیدهای رایج در انواع وسیله‌های محافظتی هستند و برای محافظت از تجهیزات مختلف صنعتی، تأسیسات روشنایی، سیم و کابل، ماشین‌آلات و غیره در مقابل مواردی مثل اضافه‌بار، اتصال کوتاه و دیگر موارد مورداستفاده قرار می‌گیرند. جنس بدنه این مدل از کلیدها از نوع مخصوصی از قالب‌های تزریقی درست می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها می‌توان به‌اندازه کوچک آن‌ها و از ویژگی‌های منفی آن می‌توان به عدم انجام دادن سرویس و تعمیر و کم بودن قدرت قطع آن‌ها به نسبت کلیدهای هوایی اشاره کرد.

بااین‌حال موتور کلید اتوماتیک دارای کاربردهای و مزیت‌های خاص خود است که در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم. این تجهیزات در خرید تابلو برق ساختمانی اهمیت بالایی دارد چراکه به خاطر نوع وظیفه و کاربرد خود فواید و وظایف متعددی در این مدل از تابلو برق‌ها ایفا می‌کند.

موتور کلید اتوماتیک چیست؟
موتور کلید اتوماتیک در حالت عادی به‌صورت دستی روشن یا خاموش می‌شود اما در مکان‌ها و صنعت‌های مختلف مانند صنایع نظامی، صنایع کشتی‌رانی، تأسیسات بیمارستانی که دارای خطرات خاص خود هستند و باید به‌طور دائمی دارای برق باشند چراکه در صورت قطعی برق به علت دلایل مختلف نمی‌توان سریعاً به مکان موردنظر رفته و به‌طور دستی کلید را به حالت روشن ON یا خاموش OFF قرار دارد به همین دلیل این تغییر وضعیت باید به‌صورت اتوماتیک انجام شود.

 

برای این‌که موتورهای کلید اتوماتیک به‌صورت خودکار قطع، وصل یا ریست شوند باید از عملگرهای موتوری یا همان Motor Operator استفاده کرد. موتورهای کلید اتوماتیک یا عملگرهای موتور تجهیزاتی هستند که بر روی MCCB ها نصب می‌شوند و با ایجاد برق روی پایه‌های آن‌ها، اهرم MCCB به‌صورت خودکار در سه حالت ON، OFF و تریپ سوئیچ می‌شود.

عملکرد موتور کلید اتوماتیک
یکی از تجهیزات جانبی و مهم کلیدهای اتوماتیک، موتور کلید اتوماتیک است. کلیدهای اتوماتیک کمپکت در مواقعی که بخش مکانیسم موتوری مجهز می‌شود دارای مقاومت و استحکام مکانیکی بسیار بالایی هستند و درعین‌حال کارکرد راحت و ساده‌ای رادارند و می‌توان به آن‌ها در انجام دادن درست وظیفه خود اطمینان کرد.

نحوه کارکرد و وظیفه موتور کلید اتوماتیک
کارکرد و وظیفه موتور کلید اتوماتیک برای قطع و وصل بار، عوض کردن و جایگزینی میان منبع تغذیه همیشگی و پشتیبان یا عوض کردن وضعیت به یک منبع جایگزین دیگر است. این مسئله در مصرف انرژی بهینه این دستگاه تأثیر بسیار بالایی را می‌گذارد. عملکرد موتور کلید اتوماتیک در زمان کوپلینگ هم‌زمان و راه‌اندازی موتور به‌صورت محلی، عملکرد مرکزی و کنترل خودکار مشخص‌شده و مورداستفاده قرار می‌گیرد. قطع و وصل و یا تنظیم دوباره کلیدهای اتوماتیک کمپکت به‌وسیله ارتباط با مکانیسم موتور جزو کاربردهای مهم واصلی موتور کلید اتوماتیک محسوب می‌شود.

کنترل و هماهنگی ارتباط مکانیسم موتور به‌وسیله ارتباط با شبکه انجام می‌شود و برای انجام دادن این عملکرد لازم است تا کارهای زیر انجام شود:

ماژول کنترل موقعیت قطع BSCM و سیم NSX نصب و راه‌اندازی شوند.
همین‌طور ارتباط‌ها و ترمینال‌های مکانیسم موتوری باید مورداستفاده قرار بگیرند.
وصل شدن ماژول BSCM به شبکه به‌وسیله سیم NSX باهدف گرفتن دستور قطع، وصل و درخواست ریست دوباره یا تنظیم دوباره و همین‌طور منتقل دادن کلید اتوماتیک به حالت‌های OFF(O) و ON(I) انجام می‌شود. در اصل کنترل فرمان به‌وسیله ماژول BSCM صورت می‌پذیرد.

همچنین لازم به ذکر است که دکمه سبزرنگ بر روی موتور کلید اتوماتیک در دو حالت اصلی قرار می‌گیرد. اولین حالت I یا ON است که به این معنی است که کلید اتوماتیک به‌صورت اتوماتیک یا دستی متصل شده است. دومین حالت O یا OFF است که به این معنی است که کلید اتوماتیک در حالت خاموش و قطع قرار دارد.

علائم اصلی بر روی موتور کلید اتوماتیک

معرفی علائم رایج بر روی موتور کلید اتوماتیک
دو وضعیت عملکردی وضعیت موتور کلید اتوماتیک را به نمایش می‌گذارد.

علامت وضعیت موتور
وضعیت وصل یا ON(I)
وضعیت قطع یا OFF(O)
علامت کنترل شارژ
شارژ موتور: تأمین انرژی موردنیاز برای شارژ کردن موتور و بستن کلید اتوماتیک
دشارژ موتور: تأمین انرژی موردنیاز برای خاموش کردن کلید اتوماتیک
انتخاب وضعیت دستی و اتوماتیک در موتور کلید اتوماتیک
وضعیت اتوماتیک: در این حالت صرفاً دستورهای الکتریکی اجرا خواهند شد.
وضعیت دستی: در این حالت همه دستورهای الکتریکی غیرفعال خواهند شد.
معرفی بخش‌های مختلف موتور کلید اتوماتیک
۱- برچسب اطلاعاتی

۲- مدیریت نیروی ذخیره‌شده در وضعیت دستی

۳- علامت وضعیت وصل و یا قطع موتور

۴- علامت موقعیت کنترل

5- قرار دادن در وضعیت OFF(O)

۶- حالت انتخاب وضعیت دستی یا اتوماتیک

7- کلید برای قفل‌کردن موتور در وضعیت OFF(0)

۸- سرب مهروموم موتور

9- کنترل وضعیت قطع (O) و وصل  (I) موتور

۱۰- واحد تریپ

 

کاربرد عملکردی موتور کلید اتوماتیک
کوپلینگ به‌صورت هم‌زمان
قطع و وصل کردن بار به‌منظور بهینه‌سازی هزینه‌های انرژی
راه‌اندازی کردن موتور به‌صورت محلی، عملکرد مرکزی و کنترل اتوماتیک
عوض کردن منبع تغذیه عادی، پشتیبان با تغییر وضعیت به یک منبع تغذیه جایگزین برای صرفه‌جویی و بهینه‌سازی هزینه‌های انرژی
همچنین درنهایت باید بگوییم که برای استفاده مناسب و بهینه از این وسیله محافظتی بهتر است در وهله اول از تابلو برق مناسب و خوبی استفاده کنید به همین دلیل در زمان خرید تابلو برق حتماً به کیفیت و خصوصیات آن توجه زیادی داشته باشید.

 

کاربردهای موتور کلید اتوماتیک در کنترل کلید اتوماتیک
موتور کلید اتوماتیک در کلیدهای اتوماتیک دارای کاربردهای مهم و متنوعی هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد ذکرشده در پایین اشاره کرد:

قطع و وصل کردن کلید اتوماتیک به‌صورت کنترل از راه دور
قطع و وصل کلید اتوماتیک با کمک دکمه‌های فشاری قرار داده‌شده در آن
همه کنترل‌های اصلی، تنظیمات کلید و قفل‌کردن آن‌ها با کمک موتور کلید اتوماتیک قابل انجام است.
مزایای موتور کلید اتوماتیک
موتور کلید اتوماتیک و استفاده از آن دارای ویژگی‌ها و مزیت‌های مخصوص به خود است. ازجمله مهم‌ترین این موارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عملگر موتوری امکان قطع، وصل و ریست یا تنظیم دوباره کلید اتوماتیک را از راه دور امکان‌پذیر می‌کند.
با کمک سوئیچ و رله‌های متنوع که درون موتور کلید اتوماتیک به‌منظور کنترل کارکرد قرار دارند می‌توان از بروز اضافه‌بار جلوگیری کرد.
با کمک موتور کلید اتوماتیک امکان استفاده دستی نیز فراهم می‌شود.
دکمه Push To Trip موجود بر روی موتور کلید اتوماتیک این قابلیت را به کاربران می‌دهد تا به‌صورت دستی تریپ را انجام دهند.
سخن پایانی
در این مقاله درباره موتور کلید اتوماتیک و کاربردهای آن، ‌که جزو تجهیزات اصلی و مهم کلیدهای اتوماتیک محسوب می‌شود صحبت کردیم. همان‌طور که گفتیم تابلوهای برق نیز اهمیت خاص خود را در محافظت از تجهیزات برعهده دارند به همین دلیل در مرحله اول باید به آن‌ها دقت کنید تا از این طریق عملکرد موتور کلید اتوماتیک و دیگر تجهیزات را بالاتر ببرید. برای سفارش تابلو برق در تهران می‌توانید از گروه فنی مهندسی پرشین تکنیک مشاوره و راهنمایی بگیرید تا بتوانید بهترین مدل موردنیاز برای کارهای موردنظر خود خریداری کنید.

منبع


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۸:۰۴:۴۹ توسط:ana موضوع: نظرات (0)